יַלְדֵיכֶם אֵינָם יַלְדֵיכֶם
כִּי פְּרִי גַּעְגּוּעֵי הַחַיִּים אֶל עַצְמָם:
בָּאִים הֵמָּה דַּרְכְּכֶם אַךְ לֹא מִכֶּם,
חַיִּים עִמָּכֶם אַךְ אֵינָם שַׁיָּכִים לָכֶם.
תְּנוּ לְיַלְדֵיכֶם אֶת אַהֲבַתְכֶם אַךְ לֹא אֶת מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם,
כִּי לָהֶם הֲגִיגֵיהֶם.
גּוּפָם יִשְׁכֹּן בְּבָתֵּיכֶם, אַךְ לֹא נִשְׁמָתָם
כִּי נִשְׁמָתָם מִסְתּוֹפֶפֶת בְּבֵית הַמָּחָר –
שָׁם לֹא תּוּכְלוּ לָבוֹא אַף בַּחֲלוֹמוֹתֵיכֶם.
אֶפְשָׁר לָכֶם לַחְפֹּץ לִהְיוֹת כְּמוֹתָם אַךְ אַל לָכֶם לַעֲשׂוֹתָם כְּמוֹתְכֶם,
כִּי הַחַיִּים פְּנֵיהֶם קָדִימָה לֹא אָחוֹר, וְהֵם לֹא יִתְרַפְּקוּ עַל הָאֶתְמוֹל.
ג'ובראן חליל ג'ובראן, הנביא.
מדוע משפחה?
ניתן לשאול מה התועלת במשפחה? האם מצבנו לא היה הרבה יותר טוב, והרבה יותר רגוע, לו היינו חיים לבדנו? האם ויתור על חיי המשפחה, לא היה חוסך לנו הרבה ויכוחים, ריבים, ומתחים?
אנחנו רק יכולים לשאול שאלות כאלה, בתקופה שבה הרבה מהמשימות ומהתפקידים של משפחות, הועברו לחברה כמכלול, או למיזמים מסחריים.
זה לא תמיד היה כך. מנקודת מבט התפתחותית, המשפחה היא מאז ומתמיד "אנחנו" מובחן וברור, עם התפקיד להפיץ את הגנים שלנו, בדרך האפשרית הטובה ביותר. המטרה הראשונית הייתה לראות את הצאצאים חיים וגדלים, ואז לאפשר להם לנהל חיים מוצלחים ומשגשגים.
השילוב של אבא ואמא, עזר לנהל את סוגי האחריות השונים, ואת הסיכונים שהיו מעורבים במטרה הזאת, בצורה טובה ומוצלחת יותר, ובכך להבטיח את השרדות הצאצאים.
בכדי לעמוד באופן משותף במשימות מורכבות ומסובכות, צריכים להיות דרכי תקשורת יעילים ואמינים. רגשות והבעות פנים, היוו צורות תקשורת מהירות ומוצלחות.
כדי לעזור לצאצאייהם לשרוד, המשפחה הייתה צריכה לספק לחברייה, טיפול רגשי וביולוגי, יחד עם העברת החוויות ונסיון החיים של ההורים. העברת נסיון החיים, קרי, הלימוד מן ההורים, אפשר את התפתחות הילדים והתבגרותם.
חשוב מאוד שיהיה מתאם בין התשומה החיצונית (תמיכה התפתחותית מן ההורים), ובין ההתפתחות הפנימית של הילד.
ניתן לזהות שלבים התפתחותיים שהילד צריך לעבור בתחומים הבאים:
גוף: מיומנויות תיאום מוטוריות, המאפשרות פעולות.
תודעה: התפתחות המוח, אינטליגציה, יכולות וחשיבה.
דיבור: התפתחות יכולת ביטוי ואוצר מילים.
חברתי: התפתחות ההתנהגות ההתיחסותית, התפתחות רגשית ויכולות תפיסתיות.
בכל התחומים ההתפתחותיים הללו, ישנן תקופות מסוימות, בהן ניתן להשלים באופן אופטימלי את הגדילה. אם משימת ההתפתחות לא הושלמה במועד, ניתן להשלימה מאוחר יותר, בהשקעה רבה יותר של אנרגיה.
מכיוון שבני האדם שייכים לקטגוריה של היונקים, אף אחד משלבי ההתפתחות הללו, לא יוכל להשלים את התפתחותו, ללא יחסי גומלין עם אנשים אחרים.
יחסי הגומלין האלו בד"כ מתרחשים בין הילד והוריו, אך גם יכולים להיות מושפעים מקשר עם אנשים שמחוץ למשפחה הגרעינית, כמו למשל הסבים.
תאורית האימאגו מתמקדת בפיתוח מיומנויות תקשורת, ופיתוח היכולת ליחסי גומלין חברתיים. שלבי ההתפתחות של הילד ע"פ האימאגו (התקשרות, חקירה, זהות, קומפטנטיות), צריכים גם הם תמיכה מתאימה, והדרכה מן ההורים.
המשפחה ע"פ תאורית האימאגו:
המשפחה היא המסגרת הראשונה אלייה מגיע הילד, והיא זו המלמדת אותו על אהבה, ועל היחסים בין הורים לילדייהם, ובין אבא ואמא. יש משהוא מאוד יחודי לנו כבני אדם. אנו באים לעולם עם צורך מולד בקשר, ביחס, באהבה. אנו זקוקים לכך שיאהבו אותנו, יטפלו בנו, ויוקירו אותנו. המשפחה היא המקום בה כל זה אמור לקרות. המשפחה היא גם המקום האמור לספק לנו את הביטחון שאנו זקוקים לו, בכדי להשלים את המשימות ההתפתחותיות שלנו, וגם לשמש נמל מבטחים, מכל הקשיים שניתקל בהם מחוץ לבית.
מה קורה במציאות?
במציאות ההורים עושים ככל יכולתם לתת לילדייהם את מירב התנאים להתפתחותם ולאושרם. מכיוון שההורים אינם מושלמים, ואינם יכולים לתת לילד את כל מה שהוא זקוק לו בדיוק ברגע שהוא צריך זאת, ובדיוק בכמות שהוא זקוק לה, יווצרו מצבים של חסך, שאם יחזרו על עצמם, יוכלו להביא לפציעה, או לשבר בין הילד להוריו.
מאבקי הכוח עם הילד, עלולים לגרות את פצעייהם של ההורים, שגם הם באים מבתים בהם ההורים לא יכלו היו להיות מושלמים, וגם שם נוצרו פגיעות ופציעות. כך קורה, שההורים עלולים לענות להתנהגות של הילד ממקום תגובתי, שקשור לדרך שבה הוטבע אצלם, מודל ההורות, ולחזור על כל אותן טעויות, שנשבעו אף פעם לא לחזור עלייהן. כך עלול נמל המבטחים המשפחתי להפוך לזירת קרבות, או לנסיעה סיוטית בגלגל ענק. גם הדיאדה ההורית, חוזקה ועמידותה, יאותגרו במסע ההתפתחות המשפחתי הזה.
טיפול האימאגו המשפחתי:
טיפול האימאגו המשפחתי יביא בחשבון את הדינמיקה המתוארת לעיל, ויסתכל ראשית על צורת התקשורת במשפחה, האם כולם זוכים להשמיע ולהשמע, האם כל בני המשפחה מרגישים מובנים ומקובלים, אפילו אם דעותיהם שונות או בלתי מתאימות לנורמות המשפחתיות.
כלי הדיאלוג של האימאגו, יעזרו הן לילדים והן להורים ללמוד לשוחח זע"ז, להחזיר את אווירת הביטחון, ולהביא לשינויי התנהגות רצויים.
בנוסף, בטיפול משפחתי בגישת האימאגו, יושם דגש על היחידה הזוגית, כמקור העיקרי לבטחון הילדים. ההורים ילמדו מהם צרכי הילדים, ויפתחו מיומנויות לספק ביטחון וקבלה. ההורים ילמדו על התפתחות האימאגו, וכיצד חוויות הילדות משפיעות על הילדים בבגרותם.