קומיונולוג הוא דיאלוג מונחה בקבוצה. הקומיונולוג נולד לאחר אסון התאומים, בזמן של משבר הן בארה"ב ובעולם, והן בתוך ארגון האימאגו הבינלאומי, ששני אגונים שונים נאבקו בו על ההגמוניה. אז קמה קבוצת ה – PEACE PROJECT שאני משתייכת אלייה ופעילה במסגרתה, אשר במשך כל השנים שעברו מאז, פיתחה ושכללה את הכלי הזה, לדיאלוג בטוח בקבוצה, ולגישור בין קבוצות שונות.
אם המטאפורה החזקה ביותר עבורי באימאגו היא במעבר על הגשר לעולמו של האחר, הרי שבקומיונולוג, גם אנו עוברים בכל פעם את הגשר לעולמו של האחר, לפעמים אנו חוצים הרבה מאוד גשרים בזמן קומיונולוג אחד, אך לא בו זמנית, אלא גשר אחד בכל פעם. ( התמונה המצורפת הינה מנדלה שהכינו חברי ה- Peace Project בפגישה שהתקיימה באוסטין טקסס, בפברואר 2005). להלן הקווים המנחים לקומיונולוג בטוח.
נורמות וקווים מנחים לקומיונולוג
1. כל אחד משוקף. יתכן שבכך יואט הקצב, אך השיקוף נותן לכל משתתף הרגשת ביטחון ותחושה שדבריו נשמעים במלואם.
2. כל אחד יכול להתנדב לשקף. אם אף אחד אינו מעונין לשקף, המנחה יעשה זאת. אנו מציעים שאם מישהו מרגיש שברצונו להגיב על הנאמר, שיחכה קצת, ויאפשר לאדם אחר לשקף, לפני שידבר בעצמו.
3. כדאי לאמץ עמדה של " טרום – אישוש " (AL TURTLE – 2003) שמשמעותה היא שכל האנשים הם בעלי היגיון כל הזמן, ודברייהם ברי תוקף, עוד לפני שהתחילו לדבר. משימתו של המקשיב היא לעשות מאמץ להבין את ההגיון של השני, ומה עומד מאחורי מה שהוא מנסה לומר. (ראו גם כתבה שלי על טרום אישוש).
4. הקבוצה משמשת כמיכל מאשש לכל חברייה, ומעודדת שיתוף בנקודות המבט השונות.
5. אנו משתדלים להמנע מדיבור הנקרא MASTER TALK (שוב TURTLE 2003 ) כלומר משפטים שמשמעותם היא כי ישנה רק אמת אחת, או כי רק נקודת מבט אחת היא הנכונה. אם נאמרים משפטים כאלה, ניתן לשים גבול בעדינות, בכדי להחזיר לאוירה של שיתוף. כך למשל:
" זו עובדה" ישוקף בנימוס כ: "אז אתה מאמין.."
"זה מה שקרה" יהפוך ל: "אז מה שאתה זוכר.."
"אתה טועה" יעשה: "אז אתה חושב אחרת, אתה חושב…"
"אני חושב שאני מדבר בשם כולם כאן" יפגש בבקשה מנומסת לדבר רק על מה שנכון עבורו או עבורה.
6. אנו ממליצים לדבר את האמת שלנו אל המרכז, ולהמנע מדיבור ישיר אל אחד מחברי הקבוצה, דבר היוצר דיאדה בינינו ומשאיר בחוץ את שאר החברים.
7. לימדו להעריך את השקט. שקט יופיע לעיתים לאחר אמירות חזקות, והוא עלול לעורר אצלנו אי שקט. אנו ממליצים להמתין ולא למלא מיד את החלל. הקשיבו לחכמה הבוקעת מן הקבוצה.
8. מצד שני, שקט יכול גם לסמן כי משהו מתרחש, והתקשורת עברה למחתרת. כאן עלינו להיות רגישים ולהזמין לשיתוף.
9. המנחים וחברי הקבוצה מעודדים את כל נקודות המבט ומכבדים את השונות.
10. אנו עובדים כדי לשנות את הטון מקונפליקט לשיתוף. לומר שיש לנו משהו להוסיף, יכול להוות אלטרנטיבה מצויינת לחשיבה בדרך של עימות, או במצב של ניצחון/הפסד. כך ש: "אני לא מסכים איתך בעניין.." נשנה ל: "אני רוצה להוסיף נקודת מבט..".
11. כדאי לעודד ראיה של התמונה הכוללת, ע"י הערכת התרומה של כל אחד מבני הקבוצה למודעות הקבוצתית.
12. אנו משתדלים להבין ולהנות מרעיונות שלאו דוקא חביבים עלינו. בזאת אנו לומדים להכיל את המתח של השונות, ולהגדיל את המרחב הקבוצתי.
13. אנו מזמינים את השולחים לקצר בדברייהם, על מנת לחלק את הזמן בצורה שווה בין כל המשתתפים, וללמוד להתחשב בצרכי האחרים.
14. אנו ממליצים להשתדל להשאר עם נושא אחד בכל תור, כך שהשומעים יוכלו להתרכז ולהתעמק במובא לפנייהם, יחד עם שמירה על מסגרת הזמן.
15. במקרה ועובדות כמה קבוצות קומיונולוג בו זמנית, כדאי להשאיר 15 דקות בסוף הקומיונולוג, כדי לסכם את עיקרי הדברים שיחזרו לקבוצה הגדולה.